HAMİLELİKTE AĞIZ VE DİŞ SAĞLIĞI

Gebelik dönemi kadınların bedenen ve ruhen büyük değişimler yaşadığı bir dönemdir. Bu değişimlerle beraber birçok konuda olabileceği gibi ağız ve diş sağlığı açısından da sorunlar yaşanabilmektedir. Bu yüzden düzenli diş kontrolleri önemlidir. Hatta gebelik düşünülmeden önce çürük tedavileri ve ağız diş bakımının yapılması hamilelik döneminin daha rahat geçmesini sağlayacaktır.

Hamilelikte Diş Ağrısı

Hamilelikte diş ağrısı hamile bayanların korkulu rüyasıdır. Çünkü hamilelik döneminde birçok ilaç kullanılamadığından çekilen ağrı katlanarak yaşam fonksiyonlarını olumsuz anlamda etkilemektedir. Hamilelikte diş ağrısının nedenlerinden birkaçı şunlardır;

• Diş çürükleri
  • Ağız bakımına önem verememe
  • Kalsiyum eksikliği
  • Diş eti şişme ve kanamaları
  • Diş minesi aşınması

Hamilelikte Diş Eti Şişmesi

Gebelikte hormonel değişikliklerine bağlı olarak dişlerde yaşanan en yaygın problem diş eti şişmesidir. Dişteki plakların artması hormonlarla doğru orantıdadır. Plaklar birikerek bakteri plağına dönüşür ve sonucunda diş eti şişmesi meydana gelir. Diş etlerindeki şişkinlik artarak zamanla hamilelikte diş eti kanamalarına neden olur. Diş etleri kanayan anne adayları çoğu kez dişlerini fırçalamaktan kaçınabilirler. Bu durum dişlerde daha da fazla bakteri ve plak oluşumuna ortam hazırlayıp kızarıklık, şişlik ve kanama riskinin daha da artmasına sebebiyet verebilir. Düzenli diş fırçalama ve diş ipi kullanımıyla hamilelikte diş eti şişmesi ve hamilelikte diş eti kanaması azaltılabilir hatta durdurulabilir.

Hamilelikte Diş Tedavisi

Hamilelikte diş tedavisi sorunları acil değilse doğum sonrasına ertelenmesi bu süre zarfında sorunun gidişatının takip edilmesi gerekir. Bununla beraber hamilelikte diş tedavisi gerekiyorsa ağrının bebeği etkilememesi adına tedavi için mümkünse gebeliğin 16 ile 28 haftaları arasında bir tarih tercih edilmelidir. Diş sorunlarını doğum sonrasına erteleme daha uygun gibi görünse de gelişen teknoloji sayesinde günümüzde hamilelik döneminde dolgu ve kanal tedavisi dahi yapılmaktadır.

Hamilelikte Diş Çekimi

Hamilelik döneminde bütün diş problemleri önem arz etmektedir. Dişte oluşan enfeksiyon ve ileri derecede çürükler dişin çekilmesini gerektirebilir. Hamilelikte diş çekimi noktasındaki kriter anne ve bebek sağlığıdır. Hamilelikte diş çekimi gerekiyorsa zamanlama önemli olmakla beraber ağız içinin veya dişin mikroplanması, iltihap oluşumu bu zamanlamayı ortadan kaldırır. Başka sağlık sorunlarına sebebiyet vermeme adına diş çekimi acilen yapılabilmektedir.